Årsmöte 2021

Ångermanlands FF genomförde torsdag 4 mars 2021 års årsmöte.

Årsmötet genomfördes för första gången digitalt. Vi har ju det gångna året vant oss med att saker inte går och är som det brukar. Likaså blev det med årsmötet som fick genomföras digitalt då vi ej kan mötas i "fysiskt" format.

Det blev trots förutsättningarna ett bra möte med 13 deltagande förening och totalt 29 deltagande personer. Till mötes ordförande valdes Anna-Britta Åkerlind, till vardags politiker på heltid i Örnsköldsvik. Anna-Britta visade stor vana och proffsighet och ledde mötet på ett föredömligt sätt, stort tack till Anna Britta.

Mötet inleddes med en parentation. Mötet höll en tyst minut för Berndt Lindström, Sollefteå som under 2020 gick bort. Berndt som hade många år som föreningsledare och flertalet roller i Ångermanlands FF samt SvFF. Bland annat satt Berndt som ordförande i ÅFF i 31 år.

I övrigt innehöll mötet inga motioner eller övriga inkomna ärendet utanför protokollet. Omval på ordförande Lars Olof Wengelin på 1 år. Sven Erik Forsgren och Håkan Lönnefors valdes om som ordinarie ledamöter på 2 år. Ytterliggare en plats har försökt fyllas av valberedningen som är avsatt till en kvinnlig representant men tyvärr har den platsen inte lyckats tillsättas så den blev satt som vakant.

Innan årsmötet hade vi en kort presentation från Jörgen Eriksson SvFF. Jörgen presenterade kort ökad samverkan mellan distrikten samt spelarutbildning - en helhet 2.0. Avslutningsvis under årsmötet informerade Lars Olof Wengelin ytterligare kring ökad samverkan mellan distrikten och uppmanade att föreningsrepresentanter besöker SvFF:s hemsida och läser på vad ökad samverkan innebär. I slutändan är det föreningarna som äger en stor del av majoriteten när beslut skall röstas igenom, därav vikten att öka kunskapen om projektet.

I sedvanlig ordning delades det ut priser till ett antal duktiga individer under fotbollssäsongen 2020:

Glenn har över trettio år långt arbete med fotbollen i Ådalen, och med ett ständigt leende på läpparna lagt tusentals timmar på både dam-, flick-, pojk- och nu herrfotboll i området. Med hans brinnande intresse för både fotboll, människor och Excel har han genom året organiserat, planerat och genomfört matcher, träningar och läger. För det är inte bara det egna fotbollslaget han bryr sig om – utan hela föreningens och även distriktets fotboll. Det finns inte en gång han säger nej om han vet att han kan hjälpa till. En värdig vinnare av årets ledarpris 2020.
Amanda visar en otrolig vilja och kärlek till fotbollen. Amanda var under säsongen 2019 svårt skadad och kunde överhuvudtaget inte träna eller spela fotboll. Hon anslöt då till tränarstaben för vårt andra lag och förde dem till serieseger. När hon under fjolårssäsongen återkom till spel i vårt A-lag klev hon in och dominerade från sin mittbacksplats. Amanda är en av div. 1 Norrland allra bästa försvarsspelare.
Danny är som spelare väldigt allround och kan användas på alla platser i laget Han är en smart spelare ,stor pådrivare och den som springer mest på plan. Väldigt ödmjuk som person. Danny och en mycket värdig pristagare.
Christer är, med sin erfarenhet och ödmjukhet, samt sitt sätt att genomföra sina uppdrag en god ambassadör för domarskapet i Ångermanland. En stabil domare som under säsongen varit en viktig kugge i våra högsta serier och en god förebild för våra yngre domare. Hans ödmjukhet både på planen samt mot sina kollegor och hans vilja att ställa upp gör honom till en väl värd vinnare av årets utmärkelse.
En klassisk eldsjäl som lagt många år till ideellt arbete i föreningsvärlden. Varit verksam inom både ishockey(KB65) och fotboll där Sidensjö fått nöjet att ha Tommy som ledare i olika funktioner sedan 80 talet. Ledare i A-laget i fyra år, ordförande i ungdomssektionen och tränare på ungdomssidan är en del som Tommy ägnat sig åt. På senare år har även Kubbyran funnits på schemat.
Elin har under hela vår verksamhet varit en stabil och ständigt utvecklande spelare. Elin har med sin fina spelförståelse och blick för spelet varit en given kandidat till våra samlingar. Vi upplever även Elin som en trygg spelare som också har en fin förmåga att göra sina medspelare bättre och tryggare i sina roller. Dessutom är hon en tuff spelare att möta då hon aldrig ger upp. Elin spelade tidigare i KB65 där hon fick en bra utbildning och grund men har nu tagit steget till Själevad IK för att utvecklas ytterligare, Elin går även fotbollsgymnasiet i Örnsköldsvik.
Denna spelare har varit en stor del av ÅFF P04 under hela resans gång. Han har varit en stabil, teknisk spelare med bra blick för spelet. Hans vilja att utvecklas, modet att alltid våga utmana sig själv och det stora intresset för fotboll lyser igenom honom. Han besitter även en stor personlighet, där respekten för andra människor är mycket fin, han är seriös i skolan och är ett riktigt bra föredöme för ÅFF, Friska Viljor och tidigare Höga Kusten där han har både spelat i ungdomslag som seniorlag. Vi är stolta över dig, vi tackar för att vi fått ditt förtroende som tränare och skickar ett stort grattis till din utmärkelse!